For den mer teknisk interesserte
Ladeinfrastruktur baserer seg på bruk av Schneider Electric sine Canalis strømskinner, og det er fem kurser 3-fas 400 V, 250 A - noe som tilsvarer ca. 865 kWt tilgjengelig for elbiler.
Ladestasjon er av type Schneider Electric EVlink Smart Wall Box 400 V, (montert før sept 2023) eller EVlink EV pro AC 22 kW 22 kWt (montert etter sept 2023) , type 2, RFID, og med 4POL 40 A automatsikring og jordfeilvern type B tilkoblet Schneider Electrik sine Canalis strømskinner med individuell sikringsboks pr tilkobling. Ladestasjonene er koblet sammen i et trådløst nettverk, slik at tilgjengelig ladeeffekt fordeles mellom ladestasjonene etter hvor mange som lader, og samtidig kunne fjernstyres fra ladeoperatør, sikre tilgangskontroll, og samle inn forbruksinformasjon for fakturering.
Systemet vil også ha kontroll på det totale forbruket i våre bygg opp mot hva som gjøres tilgjengelig til elbiler. Dette betyr at tilgjengelig effekt varierer basert på hvor mange som lader samtidig, og hvor mye effekt som gjøres tilgjengelig.
Garasjen er delt opp i 5 soner. Antall parkerinsplasser pr sone varierer fra 46 til 74. Hver sone har 250 amp sikring. Dette gir hver sone en maks ladekapasitet på 173 kWt. Ladehastighet hver bil kan motta varierer fra 7,4 kWt til 22 kWt, hvor de fleste bilmodeller ligger på 7,4 kWt.
Dersom alle plassene i sonen med flest ladestasjoner lader samtidig vil minimums ladehastighet være 2, 3 kWt pr ladestasjon. Et slik senario hvor alle ladestasjoner er i bruk samtidig er lite sannsynlig. Pr. september 2025 har vi ennå ikke opplevd at anlegget har strupet effekten ned fra maks kWt (22 kWt). Ved behov for struping av effekt vil alle få redusert hastighet.
Garasjelaget eier og har anvar for felles infrastruktur ladeanlegg, den enkelte bruksrettshaver har ansvar for ladeboksen.
Hva når ladestasjon ikke fungerer? Se egen informasjonsside: Hva når ladestasjon ikke fungerer?
Garasjelaget har ikke egen hovedmåler. Strøm kjøpes fra sameiene (2 soner får strøm fra Lørenkvartelet, 3 soner får strøm fra Lørenplatået).
Lading skjer via ladeoperatør. Månedlig kostnad til ladeoperatør er fast pris uavhengig av hvor mye det lades. Ladeoperatør sikrer tilgangskontroll (med App eller RFID brikke), overvåker anlegget med mulighet for å fjernfeilsøke , samler inn forbruksinformasjon, fakturerer hver bruker og refunderer beløpet til garasjelaget.
Garasjelaget tilstreber å tilby lading av el-bil til kostpris strøm.
Eksempel:
• Sluttbruker lader for 100,- som betales til ladeoperatør
• Ladeoperatør overfører 100,- til Løren Garasjelag
• Løren Garasjelag betaler 100,- til sameiene (månedlig a-konto & årlig avregning)