Brannvern
Som et ledd i styrets arbeid har vi satt fokus på brannvern.
Oppganger og bodganger - lagring i disse områder
Som et resultat av brannvern gjennomgangen og vedtak på sameiermøte, vil gjenstander som er lagret i u-etg og 1 etg fjernes uten ytterlige varsler.
Eier av gjenstander vil bli belastet kostnaden ved dette. Dette gjelder også lagrede gjenstander under utetrapper i svalganghus og svalganger. (barnevogner er inkl i det som fjernes)
Det er i utgangspunktet ikke anledning å lagre gjenstander i brannsluser som deles med andre seksjoner. Brannregler må følges og lettantennelige gjenstander kan derfor ikke lagres.
Det utføres månedlig kontroll av brannsluser.
I våre bygninger er rømning nedover i oppgangene. Det medfører at det ikke skal lagres noe i oppgang som hindrer å rømme nedover i bygninger. I praksis vil det si å ha gjenstander i oppgangen som hindrer beboere i etasjen over å rømme nedover trappeløpet ikke kan tillates. Lettantennelige gjenstander kan ikke lagres.
Brannalarm - funksjon
Brannalarmanlegget funksjonstestes hvert år. Test inkluderer bl.a kontroll av brannvifter, brannklokker, alarmsummere og lukking av brannporter.
Brannalarmanlegget dekker garasje, kjeller, oppganger og rømningsveier. Brannalarmanlegget starter trykksettingsvifter i trapperom ved detektert røyk i trapperom og sluse samt lukke porter i brannseksjoneringsskiller i garasje ved deteksjon av røyk i kjeller.
Brannporter i garasjen lukkes ikke når utløst via manuell melder, brannporter lukkes først ved detektert røyk i garasje. Kjeller er delt inn i flere brannseksjoner og skal ihht brannprosjekteringen være skilt ut fra byggene for øvrig med brannseksjonerende skille. Montering av brannalrarmanlegg i kjeller er et tiltak for å kompensere for store useksjonerte arealer. I trapperom er det trykksettingsvifte som starter ved detektert røyk.
Brannalarmanlegget er koblet direkte til brannvesenet som alltid rykker ut ved utløst brannalarm. Linjer til brannvesen er sabotasjesikret med overvåkning, i tillegg er det dobbelt sett med alarmoverføring, fastlinje og over mobilnettet. Det er ikke krav at brannalarm skal høres inne i leiligheter, kun i fellesarealer. Kostnader ved feil uløst brannalarm/misbruk av meldere belastes vedkommende.
Merk at det ikke er krav om at brannalarm skal høres inne i leiligheter. Etter ønske fra beboere har sameiet ettermontert alarmsummerer i alle brannsluser for å øke hørbarheten til utløst brannalarm samt øke den opplevde tryggheten til hver beboer.
Det er montert deksler m/sikkerhetsstrips på alle brannmeldere. Dette er gjort både for å unngå feil bruk av meldere samt forenkle kontrollrutiner til vakmester. Alle ledninger til brannmelderer og nødåpnere i garasjeanlegget er hærverksikret med metallrør.
Bygningsmassen er delt opp i 5 soner. Ved utløst brannalarm i en sone høres klokker og summere kun i den sonen hvor brannalarm er utløst, i alle andre soner vil brannpanelet i 1 etg pipe og blinke. Ved alle paneler vil det stå hvor brannalarm er utløst/sensor har detektert røyk. Se funksjonsbeskrivelse for soneinndeling.
Krav til seksjon
Hver seksjonseier plikter å montere og vedlikeholde røykvarsler i egen leilighet. Brannslange under kjøkkenskap er en del av brannkrav til bygninger og kan ikke fjernes. Det anbefales at hver seksjon i tillegg har pulverapparat.
Nød og ledelys - funksjon og krav.
Det er ikke krav til nød og ledelys utover det som pr dags dato er montert. Imidlertid anbefales det nød og ledelys i oppganger. Sameiet må fortløende vurdere om dette skal monteres.
Rømningsveier
Svalganghus har rømningsvei via svalganger og trapper. Alle andre bygninger har rømningsvei via trappeoppgang som er trykksatt. Er det ikke mulig å rømme via rømningsvei skal en returnere til leilighet og gjøre seg tilkjenne fra balkong og/eller vindu.
Brannslusedører og leilighetsdører fungerer som brannsperrer og er spesialdører. Hold disse dørene lukket.
Garasjeanlegg
Brannporter skal ikke utløse ved utløst manuell melder, først ved detektert røyk i kjeller.
Savner du tiltak ifm med brannvern eller har forslag til forbedring av eksisterende rutiner, ta kontakt med styret.